Kategoriseringer
Vi vil i dagens blogindlæg kort definere de begreber, som vi syntes har gjort sig særlig bemærket i dagens undervisning.Tema for dagens undervisning var "Kategoriseringer", som betegner en form for opdeling af og i samfundet der fortæller os hvordan vi skal handle, og hvordan vi forventer at andre skal handle.
Eksempelvis: mand/kvinde, ung/gammel og dansker/tysker mm.
Kategorisering er altså en nødvendighed, og kan ikke undgås, da det medvirker til at kunne forstå samfundet, men det kan dog føre til en række negative effekter, som man kan anskue som en trappe.
Kategorisering omfatter det første af fire trin på den såkaldte trappen, som er illustreret nedenfor, og viser hvordan kategorisering kan føre til en negativ effekt jo længere op ad trappen man bevæger sig, helt til sidste trin, nemlig diskrimination.
Stereotypisering
Andet trin på trappen er sterotypisering, som omfatter den type af kategoriseringer hvor man har en række forestillinger omkring andre mennesker, også betegnet som sterotyper.
Eksempelvis: I Aalborg øst bor de kriminelle, i Hasseris bor de rige og på landet bor de fattige mm.
Fordelen ved stereotypisering er, at det styrker fællesskabet i den kategori man selv definere sig som en del af, men skaber dog en opposition mellem os og dem. Ulempen er herfor også, at vi forholder os til de forventninger vi har til personer i kraft af den kategori vedkommende tilhører, i stedet for at forholde os til den konkrete person vi står overfor.
Stigmatisering
Tredje trin på trappen er stigmatisering, som omfatter den type kategorisering hvor man pålægger andre mennesker en negativ stempling pga. en form for afvigelse, også betegnet som et stigma.
Eksempelvis: kropslige kendetegn, etnisk baggrund, social position og adfærd mm.
Stigmatisering definere altså en række negative forventninger til en person eller en gruppe af personer, og disse personer tilskrives herfor nogle bestemte negative egenskaber. Dette kan føre til, at denne eller disse personer udvikler en negativ selvopfattelse, da de påtager sig den form for identitet de pålægges, altså det stigma man har pålagt dem, istedet for at blive anerkendt som den personen eller personerne er.
Diskrimination
Sidste og fjerde trin på trappen er diskrimination, som omfatter den type kategorisering der handles på, også betegnet som en forskelsbehandling der bygger på illegitime, altså ikke gyldige kriterier.
Eksempelvis: racisme
Overordnet set kan man altså sige, at kategoriseringer er fundamentale for den menneskelige forståelse, men at kategoriseringer også let kan give anledning til problematikker.


Kommentarer
Send en kommentar