Gå videre til hovedindholdet

Kategoriseringer 

Vi vil i dagens blogindlæg kort definere de begreber, som vi syntes har gjort sig særlig bemærket i dagens undervisning.

Tema for dagens undervisning var "Kategoriseringer", som betegner en form for opdeling af og i samfundet der fortæller os hvordan vi skal handle, og hvordan vi forventer at andre skal handle. 

Eksempelvis: mand/kvinde, ung/gammel og dansker/tysker mm. 

Kategorisering er altså en nødvendighed, og kan ikke undgås, da det medvirker til at kunne forstå samfundet, men det kan dog føre til en række negative effekter, som man kan anskue som en trappe.

Kategorisering omfatter det første af fire trin på den såkaldte trappen, som er illustreret nedenfor, og viser hvordan kategorisering kan føre til en negativ effekt jo længere op ad trappen man bevæger sig, helt til sidste trin, nemlig diskrimination. 

Trappen

Stereotypisering 

Andet trin på trappen er sterotypisering, som omfatter den type af kategoriseringer hvor man har en række forestillinger omkring andre mennesker, også betegnet som sterotyper. 

Eksempelvis: I Aalborg øst bor de kriminelle, i Hasseris bor de rige og på landet bor de fattige mm. 

Fordelen ved stereotypisering er, at det styrker fællesskabet i den kategori man selv definere sig som en del af, men skaber dog en opposition mellem os og dem. Ulempen er herfor også, at vi forholder os til de forventninger vi har til personer i kraft af den kategori vedkommende tilhører, i stedet for at forholde os til den konkrete person vi står overfor. 

Stigmatisering

Tredje trin på trappen er stigmatisering, som omfatter den type kategorisering hvor man pålægger andre mennesker en negativ stempling pga. en form for afvigelse, også betegnet som et stigma. 

Eksempelvis: kropslige kendetegn, etnisk baggrund, social position og adfærd mm.

Stigmatisering definere altså en række negative forventninger til en person eller en gruppe af personer, og disse personer tilskrives herfor nogle bestemte negative egenskaber. Dette kan føre til, at denne eller disse personer udvikler en negativ selvopfattelse, da de påtager sig den form for identitet de pålægges, altså det stigma man har pålagt dem, istedet for at blive anerkendt som den personen eller personerne er. 

Diskrimination 

Sidste og fjerde trin på trappen er diskrimination, som omfatter den type kategorisering der handles på, også betegnet som en forskelsbehandling der bygger på illegitime, altså ikke gyldige kriterier. 

Eksempelvis: racisme


Overordnet set kan man altså sige, at kategoriseringer er fundamentale for den menneskelige forståelse, men at kategoriseringer også let kan give anledning til problematikker.




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Gregory Bateson - hvem er du?

Hey igen pædabloggen! Denne gang har vi arbejdet med en fyr ved navn Gregory Bateson, der taler om årsagsforklaringer og to typer af samspil. Og det er noget, man kan nikke genkendende til, når man hører om det! Gregory Bateson arbejder med systemisk kommunikation og samspil. Han fokuserer på den systemiske model, hvor tanken er, at mennesket er en organisme i et større miljø. Mennesket er altså en del af en helhed men omvendt er helheden også en del af mennesket. Fokusset indenfor denne model er relationer, læringsprocesser og tolkninger af situationer. Han arbejdede blandt andet med punktuering, hvilket handler om at organisere forståelsen af samspil. Ved punktuering konstruerer man en beskrivelse eller laver en tolkning af en interaktion, så man kan anse det som en analysemetode ved et metaperspektiv, så man kan forstå, hvorfor andre tænker og reagerer, som de gør. Interaktioner beror på individets forforståelse og er derfor genstand for individuelle tolkninger af samme in...

Sherif-leg

Som del af Sprogfitness 2018 i Kildeparken, Aalborg, har vi udarbejdet en leg, der eventuelt kan inkluderes i Sprogfitness 2019. Legen hedder sherif-leg og går ud på følgende: Én person er sherif, skyder en tilfældig person og råber et ord Den person, der skydes af sheriffen, skal hurtigst muligt dukke sig, så de to personer ved siden af kan afholde en skudduel. De to personer ved siden af den skudte person skal hurtigt finde på et ord der rimer på det råbte ord Den første der finder på et ord, der rimer, bliver ny sherif og aftaler med en pædagog, hvilket ord man vil råbe som sherif Trin 1-4 gentages Til at starte med kan pædagogen der starter som sherif forblive sherif i flere runder. Eventuelt kan der varmes op ved at alle - to og to som man står - har dueller om et ord, der rimer på det af sheriffen udråbte ord, så man sikrer, at alle kommer til at deltage i legen. Der arbejdes her særligt med fonetik, da det handler om at komme på ord med...