Gå videre til hovedindholdet

Sherif-leg

Som del af Sprogfitness 2018 i Kildeparken, Aalborg, har vi udarbejdet en leg, der eventuelt kan inkluderes i Sprogfitness 2019. Legen hedder sherif-leg og går ud på følgende:


  1. Én person er sherif, skyder en tilfældig person og råber et ord
  2. Den person, der skydes af sheriffen, skal hurtigst muligt dukke sig, så de to personer ved siden af kan afholde en skudduel.
  3. De to personer ved siden af den skudte person skal hurtigt finde på et ord der rimer på det råbte ord
  4. Den første der finder på et ord, der rimer, bliver ny sherif og aftaler med en pædagog, hvilket ord man vil råbe som sherif
  5. Trin 1-4 gentages

Til at starte med kan pædagogen der starter som sherif forblive sherif i flere runder. Eventuelt kan der varmes op ved at alle - to og to som man står - har dueller om et ord, der rimer på det af sheriffen udråbte ord, så man sikrer, at alle kommer til at deltage i legen. Der arbejdes her særligt med fonetik, da det handler om at komme på ord med ensartet lyd.


Kommentarer

  1. Hej gruppe 8
    Vi synes, at jeres leg lyder super god og vi tror, at den kunne fungere godt til sprogfitness. Vi synes også, at i forklarer legen godt. Dog kunne vi godt tænke os, at jeres indlæg var lidt længere. I kunne evt. forklare, hvorfor i mener legen passer godt til sprogfitness og koble noget teori på, men ellers synes vi jeres indlæg er godt :-)

    Hilsen gruppe 14

    SvarSlet
  2. Hej gruppe 8 :)

    Vi synes at det er et dejligt og overskueligt indlæg i har lavet. Det er skøn at jeres leg er beskrevet i punkt form og at i har et billede med.
    Først og fremmeste kunne vi godt ønske os at få en kort forklaring på hvad sprogfitness endelig er. Det ville også give jer mere fylde på indlægget.
    Legen lyder super fed - og vi synes at det er godt at i inddrager pædagogerne aktivt i legen.
    Forsæt det gode arbejde :)

    Blomster hilsner fra gruppe 13

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Gregory Bateson - hvem er du?

Hey igen pædabloggen! Denne gang har vi arbejdet med en fyr ved navn Gregory Bateson, der taler om årsagsforklaringer og to typer af samspil. Og det er noget, man kan nikke genkendende til, når man hører om det! Gregory Bateson arbejder med systemisk kommunikation og samspil. Han fokuserer på den systemiske model, hvor tanken er, at mennesket er en organisme i et større miljø. Mennesket er altså en del af en helhed men omvendt er helheden også en del af mennesket. Fokusset indenfor denne model er relationer, læringsprocesser og tolkninger af situationer. Han arbejdede blandt andet med punktuering, hvilket handler om at organisere forståelsen af samspil. Ved punktuering konstruerer man en beskrivelse eller laver en tolkning af en interaktion, så man kan anse det som en analysemetode ved et metaperspektiv, så man kan forstå, hvorfor andre tænker og reagerer, som de gør. Interaktioner beror på individets forforståelse og er derfor genstand for individuelle tolkninger af samme in...
K ategoriseringer  Vi vil i dagens blogindlæg kort definere de begreber, som vi syntes har gjort sig særlig bemærket i dagens undervisning. Tema for dagens undervisning var "Kategoriseringer", som betegner en form for opdeling af og i samfundet der fortæller os hvordan vi skal handle, og hvordan vi forventer at andre skal handle.  Eksempelvis: mand/kvinde, ung/gammel og dansker/tysker mm.  Kategorisering er altså en nødvendighed, og kan ikke undgås, da det medvirker til at kunne forstå samfundet, men det kan dog føre til en række negative effekter, som man kan anskue som en trappe. Kategorisering omfatter det første af fire trin på den såkaldte trappen, som er illustreret nedenfor, og viser hvordan kategorisering kan føre til en negativ effekt jo længere op ad trappen man bevæger sig, helt til sidste trin, nemlig diskrimination.  Trappen Stereotypisering  Andet trin på trappen er sterotypisering, som omfatter den type af kategori...